Турисько-краєзнавча діяльність
відіграє важливу ідеологічну, пізнавальну, оздоровчу роль, вона активно
впливає на формування здорового способу життя і тих високих моральних якостей,
вихованню яких приділяється особлива увага в сучасний період. Туризм є
найбагатограннішим видом діяльності людини, надає їй можливість для
самовдосконалення, формування високих морально-вольових і фізичних якостей, а дитячий туризм – це
насамперед здоров’я дітей, їх фізичне загартування, рухова активність,
захоплюючий вид активного відпочинку. Краєзнавство – золотий запас нашої духовності, це вивчення
природи і природних багатств, історії побуту і культури населення, його
господарчої діяльності, вивчення й охорона пам’ятників та визначних об’єктів на
порівняно невеликій території, це живе пізнання навколишнього світу, поглиблене
ознайомлення з найближчим природнім і соціальним середовищем, метою якого є
пробудження у дітей ціннісного ставлення до природи, людей, минулого і
сьогодення.
Туристсько-краєзнавча
діяльність у дошкільному закладі передбачає ознайомлення дітей з туристсько-краєзнавчими особливостями рідного
міста та його околиць; з елементами
народознавства (міфами, легендами, казками, народними святами тощо); з
правилами поведінки під час мандрівок; з охороною природи; з природними
особливостями, історією та географією
рідного краю; з екологічним вихованням; з активним відпочинком, рухливими
іграми на свіжому повітрі та в приміщенні. У процесі занять туристи -
дошкільнята навчаються долати не складні природні перешкоди, розпалювати
вогнище, упаковувати рюкзачок, ставити намет, набувати інших туристських навичок,
отримують елементарні знання з валеології та медицини.
Новизна даної програми полягає в тому, що
орієнтована вона на дітей дошкільного віку (5 – 6 років). Програма складається
із розділів, які у свою чергу поділені на теми.
Теми занять тісно пов’язані з життєвим досвідом дитини, обсягом її
знань, умінь та навичок, а також дають відповіді на питання, які виникають в
процесі роботи.
Гурток комплектується
з дітей однієї вікової групи. Заняття
проводяться переважно в ігровій формі і
спрямовані на розвиток творчої активності дітей. Тривалість заняття 30 хвилин .
Планується проводити 2 заняття на тиждень,
1 раз на місяць ( у вихідний ) – проведення прогулянок у парк, на луки,
екскурсій до музеїв, подорожей. Екскурсії тривають переважно 2 години, подорожі
– 4 години. Вся робота проводиться у співпраці з батьками, у тісному контакті з
сім’єю. Програма передбачає проведення
туристичних свят – "Свято першої подорожі” ( на початку), "Тато,
мама, я – туристська сім’я” (після ознайомлення з елементами техніки
пішохідного туризму), "Посвята у юні
туристи” (у кінці).
Краєзнавче-туристська діяльність готує дітей
до життя, сприяє фізичному розвитку дітей, загартовує організм, формує їх
світогляд, привчає до самообслуговування, розвиває спостережливість,
кмітливість, формує позитивні моральні якості – як особистісні та і колективні
– сприяє патріотичному, екологічному, естетичному та трудовому вихованню.
Проведення дослідницької діяльності під час прогулянок, подорожей сприяє
пізнанню дитини взаємозв’язків у природі, формуванню стійкого інтересу до навколишнього середовища.