Серед
різноманітних засобів виховання учнівської молоді, туристсько-краєзнавча
діяльність має значні можливості та переваги. По-перше, вона є засобом
виховання, який забезпечує комплексний вплив на формування особистості.
По-друге, туристські подорожі, екскурсії, змагання не вимагають посилення
мотивації діяльності, тому що відповідають бажанням, зацікавленням та потребам
дітей та юнацтва. По-третє, туризм та краєзнавство відіграють важливу
ідеологічну, пізнавальну, оздоровчу роль, активно впливають на формування
здорового способу життя, патріотичне виховання, морально-вольові якості.
Туристсько-краєзнавча діяльність є найбагатограннішим видом діяльності
учнівської молоді, надає їй можливість для самовдосконалення, самоствердження,
сприяє розвитку учнівського самоврядування, формує високі психологічні,
морально-вольові та фізичні якості підростаючого покоління.
Велике значення
для морального формування особистості має взаємодія дітей у різних соціальних
ситуаціях, які виникають під час туристської діяльності. У той же час учні
набувають соціальний досвід, такий необхідний у їх майбутньому житті. Під час
проведення туристсько-краєзнавчих подорожей та екскурсій значною мірою
відбувається діяльність колективного характеру, яка неможлива без взаємоповаги,
взаємодопомоги та взаємовиручки. Можна додати, що у процесі
туристсько-краєзнавчої діяльності педагог має можливості моделювання
педагогічно-керованих соціальних ситуацій
Нажаль можливості впливу на виховання учнівської
молоді засобами туристсько-краєзнавчої діяльності у загальноосвітніх та
позашкільних закладах використовуються не в повній мірі. Це зумовлено багатьма
об’єктивними та суб’єктивними факторами, серед яких у першу чергу можна
зазначити недостатню туристсько-краєзновчу підготовку педагогів, слабку
матеріально-технічну та інструктивно-методичну базу закладів освіти, нестачу
фінансування.
Методичні поради проведення "Тижня
дитячо-юнацького туризму та краєзнавства” мають за мету допомогти організатору
туризму, відповідальному за туристсько-краєзнавчу роботу, вчителю, класному
керівнику, керівнику гуртка спланувати та провести ряд нескладних за формою і
змістом заходів з ціллю популяризації туризму і краєзнавства, пропаганди
культури здоров’я та
здорового способу життя серед дітей та юнацтва.